Heerlen Mijn Stad weet ondernemers niet te verenigen Streetwise ‘strooit met subsidies’

Posted by | July 16, 2017 | Nieuws, Vanuit de fractie

Een groep ondernemers (detaillisten/winkeliers) waarvoor het welletjes is, een andere ‘nieuwe groep ondernemers’ waarvoor het rozengeur en maneschijn is en een centrumorganisatie Heerlen Mijn Stad die bij geen van beide ter sprake komt. Hoogste tijd voor een duidelijke ‘binnenstadsorganisatie’ waarin eenieder gekend wordt. Een club met verregaande mogelijkheden c.q. bevoegdheden zonder constante inmenging van ‘de gemeente’. Van Heerlen voor Heerlen, in het belang van de hele binnenstad.

Ondernemers met een winkel, klein of groot, in hartje stad zijn een hele andere groep dan mensen met een horecabedrijf. Als de een sluit komt de ander pas op stoom. Zo heeft de een geen last van betalen op/voor gemeentelijke parkeerplaatsen omdat het betaalregime gebaseerd is op openingstijden van winkels. De een profiteert van evenementen terwijl de ander stelt ‘dit kost me klanten c.q. inkomsten’.

Alhoewel het een binnenstad is gaat het om velerlei beleving. Uiten dat er ‘goede en slechte ondernemers bestaan’ gaat niet zomaar op en lijkt kort door de bocht. Eenieder zal immers zijn of haar uiterste best doen om er iets van te maken en succesvol te zijn.

Hartje stad is gebaat bij een ‘Baas Binnenstad’. Een soort super centrummanager die de mensen kent, contacten onderhoudt, drempels ziet (en wegneemt) en ‘de groepen’ samenbrengt.

Natuurlijk kan je naar, overigens al regelmatig geopperd, ‘de openingstijden kijken’. Wellicht moet je dan gewoon (eindelijk eens een keer) -heel concreet- ‘Heerlen by night’ organiseren waarbij de stad fonkelt in lichtjes en bruist van velerlei activiteiten. Zomaar een voorbeeld, niet meer dan dat. Daarnaast zou je Heerlen -samen- veel beter in de schijnwerpers moeten zetten. Bijvoorbeeld met een gezamenlijke ‘Hartje Heerlen krant’ van en voor alle ondernemers en initiatieven. Een gazet waarin men werft voor de stad en ook een kijkje achter de schermen biedt. Iets ‘fysieks’ naast alle facebook, twitter, website (en noem maar op) aan digitale activiteiten.

Open bijvoorbeeld ook ‘een grote kraamkamer voor starters’. Iets waar je als het ware letterlijk een grote marktkraam huurt in een grote, lege winkelruimte waar je op dagbasis kan laten zien wat je plan is en wat je kan. Daarbij geen lange contracten of hoge drempels. Om te beginnen op iedere zaterdag en zondag zodat het ook naast je bestaande werk kan. Lege winkelruimtes te over.

Streetwise, die als een soort van leegstandsmakelaar leegstand en (startende) ondernemers koppelt, wordt overbodig als een ‘Baas Binnenstad’ precies weet wat in de stad speelt, welke mogelijkheden er zijn en daarbij ook een soort van ‘leegstaande pandenbank’ beheert. Regelmatig een ‘rondje binnenstad’ met geïnteresseerden -met een grote sleutelbos in de hand- laat de mogelijkheden van de diverse locaties dan concreet zien.

Vervolgens ‘stevig onderhandelen’ met de pandeigenaar, ook dat hoort bij ondernemerschap, levert op langere termijn meer op dan een eenmalige (starter)subsidie van 6000 euro. Toch? Daarbij kan ‘t budget nu besteed aan Streetwise ook in ‘de pot binnenstad’ en kan vervolgens als gezamenlijk iets -ten bate van de binnenstad- ingezet worden.

Overigens: zou je starters met 6000 euro moeten stimuleren of -wellicht veel eerlijker- eenieders precariobelasting moeten schrappen zodat elke ondernemer daarmee ‘een schouderklopje krijgt’ en deze gelden ten gunste van hun ondernemerschap en daarmee vooruitgang van de stad inzet? Ook iets om eens over na te denken. Niet dan?

Maak het voor bewoners, bezoekers en ondernemers aantrekkelijk(er) om te komen… en te (ver)blijven! Kies voor een door de wol geverfde ‘Baas Binnenstad’ waarin winkeliers en horecamensen zich samen vinden. Onderneem actie. Wacht alsjeblieft niet tot ‘na de vakantie’…