Heerlen onderzoekt of lokale Q park parkeergarages ook ‘als pakket’ te koop staan

Posted by | November 08, 2016 | Nieuws, Vanuit de fractie

Alle parkeergarages van Q park staan te koop. Voor Hart-Leers aanleiding om hierover een voorstel te doen tijdens de jaarlijkse algemene beschouwingen. Het voorstel hoefde niet eens in stemming gebracht te worden omdat de wethouder parkeren nagenoeg direct aangaf te willen doen wat Hart-Leers voorstelde: Heerlen gaat onderzoeken of de Q park garages in onze stad ‘als pakket’ te koop staan.

Nu alle Q park garages te koop staan zou dit het moment kunnen zijn dat partijen actief in en om de Heerlense binnenstad, zowel commercieel als niet commercieel, de parkings in eigen hand verkrijgen. Mocht dit mogelijk zijn dan zouden zowel winkels, woningen, kantoren en… parkeervoorzieningen in handen zijn van partijen met gedeelde belangen in de stad. Samen een goed, toegankelijk en laagdrempelig parkeerbeleid -met dito voorzieningen- creëren. Optimaal gebruikte parkeervoorzieningen die in de smaak vallen zorgen ervoor dat de stad aantrekkelijker wordt en dat maakt winkelen, wonen en werken in hartje stad er vervolgens beter op.

Hart-Leers: ‘Wij denken hard op na over deze kans die zich nu voordoet. Indien  partijen met gedeelde belangen in de binnenstad tevens eigenaar van de diverse parkeergarages zijn zou dat vast en zeker ten gunste komen van eenieder. Een lager tarief waarmee de bezetting van garages verbeterd en bezoekers minder kosten maken om de stad te bezoeken zou dan zomaar realiteit kunnen worden. Bovendien kunnen parkeervoorzieningen -in eigen hand van partijen met diverse belangen in de stad- een grote meerwaarde zijn voor alle partners. Het mes snijdt zo aan diverse kanten en het is vandaar meer dan de moeite waard om er nu eens heel goed naar te kijken.’

Na het uitzoekwerk van de wethouder moet diens verkregen informatie natuurlijk niet alleen met de gemeenteraad maar ook met het overleg met de diverse partners in de binnenstad gedeeld worden. Wie weet welk positiefs zich daaruit voor Heerlen ontwikkeld.

Daarnaast vroegen we om uit te zoeken welke mogelijkheden het treintraject Heerlen centrum – Woonboulevard (en vice versa) ten gunste van de stad bied en of er mogelijkheden zijn, om net zoals in Maastricht, -kosteloos- aan de rand van de stad te parkeren om vervolgens met een shuttlebus het centrum te bezoeken. Al het voorgaande om de stad aantrekkelijker te maken en parkeerkosten zoveel als mogelijk omlaag te brengen en daarmee meer bezoekers te verwelkomen.

Hart-Leers is zeer tevreden over het feit dat de wethouder ook het voorgaande direct oppakte en toezegde hiervan werk te zullen maken. Natuurlijk houden wij hem aan zijn woord en hopen, op zo kort mogelijke termijn, het antwoord tegemoet te zien.