Maankwartier alweer duurder: Heerlen betaalt 2,6 miljoen euro extra voor nieuwbouw NS station

Posted by | February 28, 2018 | Nieuws, Vanuit de fractie

Zonder het artikel in De Limburger van vanmorgen was ook dit waarschijnlijk, zo lang als mogelijk, aan u en politiek Heerlen onthouden: het nieuwe NS station Maankwartier wordt 2,6 miljoen euro duurder dan de gemeente Heerlen hiervoor begrootte. De zoveelste extra kostenpost ten laste van de gemeente Heerlen terwijl het eind wat betreft ‘de bodemloze put’ Maankwartier bij lange na niet in zicht lijkt.

Al ronduit absurd is het natuurlijk dat de gemeente Heerlen het nieuwe NS station moet bouwen en… financieren. Simpelweg omdat de NS stelde: ‘Willen jullie een nieuw station en het oude afbreken? Prima, dat kan. Zorg dan ook maar voor de nieuwbouw en neem de kosten daarvan op je’.

Alsof dit nog niet gek genoeg is volgde daarop de ene na de andere extra kostenpost. Extra kostenposten van vele miljoenen euro’s keer op keer weer ten laste van de gemeente Heerlen. Een gemeente die sowieso al onder zeer grote financiële druk -en bijgaande forse tekorten- gebukt gaat.

Alhoewel de gemeente Heerlen stelde vele extra kosten op de veroorzaker ervan te willen gaan verhalen blijft het ook daaromtrent oorverdovend stil. Vanwege vertraging van de bouw van het Maanhotel mikt men namelijk erop dit op de Duitse Maankwartierinvesteerder ‘Kindermann’ te kunnen en zullen verhalen. Hoe en wat precies is ook in deze nog niet duidelijk. Dat het ondertussen steeds verder uit de hand loopt -met het tot hoofdpijndossier verworden Maankwartier- is inmiddels ‘zo klaar als een klontje’.

Hart-Leers: ‘Goed werk van Dagblad De Limburger om dit met ons allen te delen en publiek te maken. De achterkamertjespolitiek in het gemeentehuis viert hoog tij, helaas. Nodeloos voor zich uit schuiven, afschuiven en daarbij de kaken op elkaar houden: hoe kan de lokale politiek onder dergelijke omstandigheden diens controlerende taak überhaupt nog uitoefenen? Mega miljoenendebacle Maankwartier wordt ondertussen van kwaad tot erger. Enorme vertragingen, meerkosten van jewelste en alles behalve duidelijkheid en zekerheid op een goede afloop van dit megalomaan bouwproject. Wij waarschuwen al van begin af aan en wezen daarbij keer op keer weer op veel betere alternatieven. Alternatieven waarbij de vele tientallen miljoenen gemeenschapsgeld zeker en vast een vele malen betere bestemming gevonden zouden hebben.’