Wederom hele pagina in de krant: Ton Vandenbergh legt uit hoe het anders kan

Posted by | March 01, 2014 | Nieuws, Vanuit de fractie

Samen met Inez Meertens en onze lijsttrekker Roel ging Ton Vandenbergh, Heerlens architect, al tijdens de televisiereportage over het Maankwartier publiekelijk de discussie over dit enorme nieuwbouwproject aan. Deze uitzending van De Slag om Nederland maakte vele tongen los. Bij het onlangs nabekijken hiervan werden vele stelligheden die de bouwers en voorstanders van dit enorme miljoenenproject toen innamen -in praktijk- toch heel anders zo nu blijkt.

Vandenbergh beschrijft welke enorme impact ‘t gigantische bouwplan Maankwartier heeft en over welk bouwvolume het gaat. Ook hij ziet fors verkleinen van het Maankwartier als reële optie maar gaat daarin (helaas) niet zover als Hart-Leers die het bij een bus- en treinstation wil laten.

Steeds meer mensen scharen zich publiekelijk achter het comité verontruste ondernemers. Het blijft zeker niet bij omwonenden van ‘t Loon die zich deze week ook aansloten.

Het Maankwartier wordt door volgers volledig de hemel in geprezen terwijl elk tegengeluid systematisch met de grond gelijk wordt gemaakt en mensen -die het plan niet zien zitten- keer op keer weer ‘te kijk’ worden gezet. Dat betekent echter, gelukkig, niet dat het tegengeluid verstomd. Integendeel! Het kostbare project kampt met een fiks gebrek aan huurders/kopers en daarbovenop met een behoorlijk gebrek aan geld.

Ook Ton Vandenbergh onderschrijft met minder Maankwartier bouwen behoorlijk wat geld vrij te kunnen spelen om de bestaande binnenstad beter op de kaart te zetten. Het geld dat dan niet in het Maankwartier verdwijnt kan heel veel goeds in bestaand Heerlen doen. Juist daar liggen kansen. Michel Huisman, architect van het Maankwartier, maakte diverse versies van een dynamoplan. Een plan dat bestaand Heerlen betere, en een warmere, uitstraling geeft. In tegenstelling tot het nieuwbouwplan Maankwartier ziet Hart-Leers wel iets in het dynamoplan van Huisman.

Boven de etalages bestaat op genoeg plekken het ‘oude Heerlen’ nog. Sfeer en beleving terugbrengen zal de stad goed doen en levert bovendien meer trekkracht op. Als daarnaast parkeren betaalbaar is nodigt het ook weer meer uit om naar Heerlen te komen. Het wegcijferen van een precariobeleid kan ervoor zorgen dat men met dat geld extra in het aankleden van zijn of haar pand investeert. Met geld dat anders richting gemeente gaat die het vervolgens -via een omweg- naar de stad terugleidt. Daarnaast moeten vraag en aanbod bij elkaar gebracht worden. Een ‘winkelstraatmanager’ die dat in praktijk brengt, iemand zoals het bevlogen duo Sjaak Vinken en Leonie Kuepers, kan daar schot in brengen.

Heerlen moet zowel een attractie als een traktatie zijn. Je gaat er naar toe om iets te beleven, er is iets te doen dat je thuis -achter je computer- niet krijgen kunt. De mensen zijn er (klant)vriendelijk en activiteiten op straat zorgen ervoor dat je langer blijft en vaker komt. Heerlen als beleving waar de afkomst van de stad niet vergeten word en waar niet aan een nieuwe toekomst -met nieuwe gebouwen- gestart wordt zonder het oude bestaande eerst in ere te herstellen en te herbeleven.

De verontruste ondernemers leggen steeds weer concrete voorstellen op tafel. Wij zijn benieuwd hoe bestuurlijk Heerlen hierop reageert en per wanneer het gesprek tussen de heren van de Mortel, Berden en stadsbestuur plaatsvond en daarbij vooral naar wat de uitkomst hiervan is…

denk-in-oplossingen

Uitzending Slag om Nederland van 23-4-2012: http://www.npo.nl/de-slag-om-nederland-maankwartier/23-04-2012/VPWON_1162039