Heerlen -met 27%- landelijk (mede) aanvoerder winkelleegstand

Iedereen die ‘Wonen achter de winkelpui’ gelezen heeft, een onlangs gepubliceerd artikel (4 pagina’s) in weekblad Elsevier, ziet dat met name Heerlen een groot aanvoerder is van de landelijke lijst winkelleegstand. 

Daar waar ‘gezonde leegstand’ rond de 4 procent schommelt is het landelijk gemiddelde inmiddels 7,5 procent en voert de provincie Limburg -met een gemiddelde van 12,3 procent- de lijst aan. Heerlen spant, op Rijswijk na, met 27% winkelleegstand de kroon. Het einde van alle miserie is -helaas- niet in zicht. Forse toename lijkt niet te voorkomen.

Het artikel in weekblad Elsevier baseert zich op cijfers van Locatus en Dynamis. De een het onderzoeksbureau dat, al jarenlang, de stand van zaken duidelijk in kaart brengt. De ander het overkoepelend makelaarscollectief.

Hart-Leers: ‘Met gemeentelijke keuzes als een Worstenhemel, een stations-goochelaar die aan gevels knutselt en steeds meer graffitiprojecten lijkt het tij alles behalve gekeerd. Terwijl vastgoedmarkt en stadsbestuur ondertussen alles behalve samen door een deur gaan. Als (al vele jaren) ‘roepende in de woestijn’ is de tijd van grote zorgen maken echt lang en breed voorbij. De ‘geboekte resultaten’ van jarenlang waarschuwen zijn duidelijk zichtbaar, helaas. Verdere zeer nadelige gevolgen lijken -met gelijkblijvend lokaal beleid- onvermijdbaar’

Wetende dat steeds meer filiaalbedrijven hun zaken concentreren en daarbij filialen sluiten en anderen, als men ondertussen niet ‘op de fles gaat’, huurcontracten uitdienen en alles behalve van plan zijn om te verlengen zal van veel leegstand zeker en vast nog veel meer lege ruimte ontstaan. 

Met Limburg als provinciaal aanvoerder en Heerlen daarin als onbetwiste ‘nummer een’ kan goedpraten of ‘elders is ook leegstand’ niet standhouden. 

Wat gaat Heerlen concreet doen en… per wanneer? Waarop wordt -in gezamenlijkheid- gekoerst? 

Het draait om het aangaan van -op resultaat gerichte- partnerschappen met ondernemers, vastgoedeigenaren en… reëel denkenden. Ideeën als ‘bouw een iconische stationsomgeving dan komt de rest van zelf’ zijn -bewezen- faliekant mislukt…