‘Creatief met kurk’: Heerlen goochelt er lustig op los met Maankwartier miljoenen

Posted by | October 15, 2014 | Nieuws, Vanuit de fractie

Hoe kwam het onderhandelingsresultaat van 4,4 miljoen precies tot stand en hoe denkt Heerlen 6,799 miljoen aan Maankwartier subsidies binnen te krijgen? Stuk voor stuk vragen waarop bestuurlijk Heerlen geen duidelijk antwoord weet of geeft.

Het meerwerk aan de beton plaat over het spoor midden in het Maankwartier leverde een torenhoge rekening van 8,5 miljoen op. Na 1,5 jaar van onderhandelen neemt de aannemer (Besix) hiervan 1,5 miljoen voor zijn rekening, krijgt Prorail 2,7 miljoen voor z’n kiezen en moet Heerlen 4,4 miljoen ophoesten (bedragen zijn naar boven afgerond). Dit onderhandelingsresultaat werd met veel gepraat bereikt zo bleek.

Hoe werd onderhandelt en wie deed dat op basis waarvan? Het bleef allemaal onduidelijk omdat er kennelijk bitter weinig op papier staat en datgene wat zwart op wit vastgelegd is vooralsnog, ook na meermaals vragen daarom, niet aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Hadden die onderhandelingen ook helemaal anders kunnen lopen waardoor Heerlen veel minder en, wie weet, wellicht nagenoeg niets had hoeven betalen? Het staat allemaal in de sterren geschreven terwijl politiek Heerlen er kennelijk in meerderheid vrede mee heeft.

De grondexploitatie die de gemeenteraad binnenkort moet goedkeuren kent allerlei rare fratsen. Onder andere hoopt Heerlen nog 6,799 miljoen aan subsidies binnen te halen. Provincie, Rijk en Europa (Efro) worden daarvoor binnenkort extra lief aangekeken zo bleek. Momenteel zijn van die miljoenen overigens nog 0 euro zeker. Het komt echter allemaal vast wel goed uit het stadsbestuur.

Miljoenenhoge extra kosten waarvan niet duidelijk is op basis waarvan men deze verdeelt heeft. Na anderhalf jaar praten staat hierover kennelijk nauwelijks iets zwart op wit terwijl alleen het praten erover al meer dan 1 miljoen kostte. De vurig gehoopte miljoenen subsidies neemt men simpelweg voor lief in de hoop dat deze daadwerkelijk zullen komen. Komen ze echter niet dan heeft Heerlen een volgende miljoenen uitdaging te verwerken. Maar och, zoals sommigen lokale politici het zeiden, wat maken die paar miljoen eigenlijk uit en trouwens we zijn nu toch al zover stoppen kan niet meer…

Bezuinigen en crisis: aan Heerlen lijkt het voorbij te gaan. Er is kennelijk geld genoeg voor een buitensporig megaproject zoals het Maankwartier. Een grootschalig bouwproject waarvan nu bijvoorbeeld op het station (en daar ging het toch in eerste instantie eigenlijk om) sowieso al 1,6 miljoen bezuinigd wordt. Dat station moet overigens nog gebouwd worden. Gelukkig komen er wel heuse Abri’s (bushokjes) waarin reizigers kunnen schuilen liet de wethouder spontaan weten…