Koopavond hartje Heerlen trekt 58% minder bezoekers

Posted by | November 23, 2014 | Nieuws, Vanuit de fractie

Dat de koopavond het steeds minder goed doet kan eenieder aan de afnemende drukte zien. 58% minder bezoekers sinds 2012 is wel heel erg veel reageert Hart-Leers op onderzoeksresultaten die RTL nieuws naar buiten bracht. Heerlen lijkt daarmee het zwaarst getroffen van alle grote Limburgse steden die in de lijst voorkomen.

Uit onderzoek blijkt dat de koopzondag, mits goed aangepakt en met voldoende deelname, perspectief biedt. Zondag biedt meer mogelijkheden dan de koopavond die overal in het land achteruitholt. Dat het moeilijk gaat in vele binnensteden is duidelijk. Dit blijkt wat Heerlen betreft ook uit gemeentelijk passantenonderzoek waarbij in de loop van de afgelopen 10 jaar ruim 35 % van de bezoekers Heerlen links lieten liggen.

De complete aantrekkelijkheid van de stad is van belang. Als een belangrijk onderdeel daarvan pleiten wij al jarenlang voor een fikse verlaging van de parkeertarieven zodat het tarief geen bezoekers afschrikt maar hen juist positief verrast om naar de stad te komen en er langer te blijven. De landelijke trend om de parkeertarieven naar beneden aan te passen en waar mogelijk liefst helemaal af te schaffen is tot nu toe aan Heerlen voorbij gegaan. Wat ons betreft moeten die te hoge tarieven heel snel op de schop. Wij hopen bovendien dat dit een eerste snelle zet is om op korte termijn meer mensen naar hartje Heerlen te halen.

Meer mensen in de stad geeft winkeliers meer kans op omzet. Juist die rinkelende kassa kunnen ook zij heel goed gebruiken…

Winkelstraten steeds leger op koopavond: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/winkelstraten-steeds-leger-op-koopavond