Te groot, te duur en… waar blijft de beloofde ‘dynamiek’?!

Posted by | augustus 03, 2019 | Nieuws, Vanuit de fractie

Maandag opent station Heerlen. Al eens er over nagedacht waarom Heerlen het merendeel van de kosten voor z’n rekening neemt en NS behoorlijk achterover leunt? Waarom dermate, buiten alle proporaties, ‘groots’ bouwen terwijl op een groot deel van de ramen -nog steeds- ‘Komt u hier ondernemen?’ prijkt.

Het ‘dure grapje’ Maankwartier opent maandag diens station. Heerlen en sociale woningcorporatie Weller zijn de grote financiers. Natuurlijk ook (en mede) via subsidies uit Brussel, Den Haag en van andere overheden en/of overheidsinstanties.

De binnenstad ligt op apegapen, het spiksplinternieuwe Maankwartier staat -nog steeds- voor grote delen leeg. Geen Maanhotel of vele ‘knusse winkeltjes’ en ‘aparte restaurantjes’. Wel lege kantoorruimten en noem maar op. Zonder de (naar het Maankwartier verplaatste) kantoren van sociale woningcorporatie Weller, de gemeente Heerlen en het UWV was de invulling nog vele malen triester.

Natuurlijk gaat de discussie niet enig en alleen over ‘Is het mooi of… niet?’ Nee. De te voeren discussie gaat over wat het Maankwartier Heerlen daadwerkelijk brengt.

‘Sowieso de directe omgeving zal opleven, je zal investeringen en ondernemerschap zien’, luidde het jarenlang keer op keer.

Ondertussen staan filmtheater Royal, Rivoli en Maxim -al meer dan 5 jaar- leeg en ‘knutselt’ pandeigenaar Heerlen aan een invulling. Aan de Spoorsingel gaf Heerlen het voormalige Sporthotel aan Wonen Limburg om daarmee een ruil van panden te realiseren. Ook voor de duur betaalde (gemeentelijke) panden aan de Spoorsingel bleef interesse uit dus koos men voor deze optie. Het plan ‘Lux Luna’ (voormalig Hotel De La Station tegenover het politiebureau) aan de Stationstraat is verworden tot privé parkeerplaats waarna men (Weller) ziet wat er uiteindelijk van komen gaat… of niet.

De vele lege winkelpanden aan de kop van de Saroleastraat (direct grenzend aan het Maankwartier) en in het aangrenzende Corio Centre al eens geteld? Ook dat wijst allerminst op een ‘hiep, hiep hoera, het gaat bergop’ gevoel.

‘De bedrijvigheid in het Maankwartier komt er als het station opent’ luidde het. Nou: maandag is het zover, waar blijft al die beloofde bedrijvigheid? Of heet het nu ‘We wachten tot het einde van de maand dan is de feestelijke ingebruikname van het station’ en heet het vervolgens ‘we wachten tot volgend jaar als het geheel feestelijk geopend wordt’.

Met 45.000 en later 40.000 bezoekers per dag werd megaproject Maankwartier aangeprezen. Later werden dat 9.000.000 per jaar, zo’n 26.500 per dag dus.

Eenieder die wel eens op het station komt (ook het tijdelijke gedurende de afgelopen jaren) zag enige drukte rond vertrek of aankomst momenten van de diverse treinen. Tussen beide was het er rustig.

Eenieder die weleens de route over de ‘betonnen plaat’ nam (al sinds vorig jaar september in gebruik) weet uit eigen ervaring dat het daar allerminst ‘bruist van de levendigheid’.

Ja, de woningen zijn in gebruik (grotendeels althans). Dat wonen had je ook kunnen realiseren in de vele nabije lege kantoren of andere lege (school)gebouwen die Heerlen kent. Natuurlijk woon je dan niet ‘boven het spoor’ maar los je met een dergelijke aanpak wel problemen op zonder deze te verergeren.

Heerlen kocht voor 10,9 miljoen (casco) kantoorruimte in het Maankwartier (andere geïnteresseerden waren er niet) ‘investeerde’ nog eens 11,3 miljoen extra en gaf 6,8 miljoen uit omdat anders ‘deel Zuid’ niet kon starten… en ga zo maar door. Dat allemaal bovenop -de jarenlang volgehouden- ‘het kost Heerlen maar 10 miljoen’

De vertragingskosten (de werkzaamheden aan het nog steeds lege Maanhotel lagen immers, vanwege niet betaalde rekeningen, 2 keer stil) wil men verhalen. Dat de vertragingskosten ‘aanzienlijk’ zijn is nagenoeg het enige dat burgemeester en wethouders -tot op heden- prijsgeven.

Wie gaat deze ‘aanzienlijke vertragingskosten’, per wanneer, ophoesten? Als blijkt dat Heerlen de pineut is: hoe moet de stad dat betalen reeds flink gebukte gaande onder een bar slechte financiële situatie?!

Nadat hartje Heerlen al voor de bouwstart Maankwartier kampte met flinke leegstand -en te weinig dynamiek- lijkt het er nu op dat niet alleen hartje stad gebukt gaat onder fikse leegstand maar ook het duur betaalde megaproject Maankwartier al een zelfde lot kent.

Van -een groot probleem- naar (minimaal) 2 terwijl niet alleen de belastingbetaler de dupe is…