Hopen de ‘Maankwartierders’ -tegen beter weten in- op een wonder?!

Posted by | February 22, 2019 | Nieuws, Vanuit de fractie

Heerlen kocht, voor circa 10,9 miljoen ‘casco’, het kantoor aan het Maanplein. Waarom? Omdat er anders geen geïnteresseerden waren. Nu huist men er zelf met het UWV. Voordien werd de Hoppenhof in ‘Maankwartier stijl’ opgeknapt. Resultaat: sindsdien staan er zo’n 2700 m2 ‘te huur’.

Winkelketens Jumbo en Action (ze huisden voordien in ’t Loon) kwamen in de kelder. Geen beoogde Jumbo XXL vestiging die alle winkelruimte in beslag neemt maar 2 kleinere vestigingen waardoor van meet af aan zo’n 2700 m2 achter een ‘blinde wand’ leeg staan. Tot op heden opende welgeteld een (kappers)zaak op het Maanplein. Een onderneemster die hoopt op toekomstige klanten en ondertussen (optimistisch) ‘duimen draait’. Sterkte mevrouw Hanna.

Met regelmaat staat het verkeer rondom vast. Waarom? Voetgangers steken over en iedere auto, bus of vrachtwagen tussen en rondom de rotondes staat prompt staat stil en ‘vast’. Ook daar is ‘over nagedacht’. Buurtcoaches, wijkagenten en toezichthouders houden de omgeving ‘onder controle’. Waarom? Omdat het er met grote regelmaat ‘niet pluis’ is.

Zonder 6,8 miljoen startsubsidie kon ‘deel Zuid’ niet beginnen. Terwijl voordien al miljoenen extra kosten voor de betonnen plaat over het spoor moesten worden bijgepast. Ook moesten 11,3 miljoen Euro worden vrijgemaakt vanwege ‘vertragingskosten’ en dergelijke.

Over hoe hoog die vertragingskosten daadwerkelijk zijn en wie deze uiteindelijk zal ophoesten blijft het al geruime tijd oorverdovend stil. Ondertussen bouwt men aan een zo’n 190 kamers (!) tellend Maanhotel. Wie dat gaat kopen (of exploiteren) ‘Joost mag het weten’. Geplande opleverdatum: (eind) dit jaar.

Heerlen trok de beurs aangaande het station, sloopte het oude station, regelde vervanging en trekt ook de beurs voor het nieuwe station. Terwijl NS de knip nagenoeg gesloten houdt. Oh ja: herinnert u zich de gemeentelijke China-ambtenaar nog die Chinese bedrijvigheid naar het Maankwartier moest halen. Deze gingen na enkele jaren (en enkele 100 duizenden Euro’s aan kosten) ‘met pensioen’ en: geen enkele aangekondigde Chinees kwam vanwege -naar men schrijft-  ‘de terreurdreinging in Europa’.

Rechtszaken tussen, tegen en/of vanwege de ‘Maankwartier bouwvrienden’ gemeente Heerlen, bouwbedrijf Jongen en sociale woningcorporatie Weller nog niet eens genoemd.

Wat gaat het m e g a (naar de) Maankwartier Heerlen daadwerkelijk brengen? Hoe ligt Heerlen er bij nadat Maankwartier klaar is? Is er dan en een zieltogend (peperduur en nagenoeg geheel overbodig) nieuwbouwproject en… een binnenstad die nog dieper in de put zit of… komt alles plots alsnog goed en tot bloei?!

Overigens de (winkel)leegstand in hartje stad is plusminus 30%, het bezoekersaantal aan de binnenstad nam met zo’n 42,5 % af en er staat zo’n 100.000 m2 kantoorruimte leeg. Het is maar dat u het weet…